Era Entera – e-learning dla młodzieży
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Szkoły zawodowe
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem nieskutecznego kształcenia w zakresie technologii informatycznych w szkolnictwie zawodowym. Umiejętność wykorzystania nowoczesnych technologii w procesie nauczania jest obecnie koniecznością. Badania rynku pracy wskazują, że zmieniające się warunki społeczne i gospodarcze wyzwalają potrzebę przygotowania przyszłych absolwentów szkół zawodowych do radzenia sobie z nowymi wyzwaniami.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu podniesienie poziomu kształcenia umiejętności kluczowych związanych z wykorzystaniem technologii informatycznych u uczniów szkół zawodowych. Wypracowany model stanowi program zajęć pozalekcyjnych z wykorzystaniem platformy e-learningowej, w postaci trzech, gotowych kursów elektronicznych, obejmujących następujące zagadnienia: tworzenie stron WWW, grafika prezentacyjna oraz nowoczesne technologie w internecie. W ramach modelu wypracowano dodatkowo dokumentację kursów elektronicznych zawierającą charakterystykę szkoleń oraz praktyczny przewodnik dla szkół wspomagający korzystanie z kursów informatycznych na platformie e-learningowej Moodle (zawierający część dla dyrektora szkoły, administratora, nauczyciela i ucznia).
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli informatyki w szkołach zawodowych oraz uczniów tych szkół.
Innowacyjność:
Rozwiązanie stanowi kompleksowy, połączony ze sobą zbiór narzędzi gotowych do wykorzystania w procesie nauczania na etapie szkoły ponadgimnazjalnej, obudowany odpowiednimi wskazówkami interpretacyjnymi i organizacyjnymi. Zastosowanie programu pozwala nauczycielom na rozwinięcie i wzbogacenie warsztatu pracy, pełniejszą realizację wybranego programu nauczania szczególnie w zakresie metod i form pracy oraz doboru środków dydaktycznych, a uczniom na bardziej efektywną i atrakcyjną formę nauki.
Skuteczność:
Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki potwierdzają jego skuteczność. Przykładowo: u 90% uczniów zaobserwowano wzrost poziomu wiedzy w zakresie kompetencji informatycznych, 67% uczniów zadeklarowało chęć dalszego kształcenia na kierunkach informatycznych.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Program zajęć pozalekcyjnych, w postaci kursów elektronicznych do wykorzystania na platformie e-learningowej moodle, obejmujący zagadnienia:
- tworzenie stron WWW,
- grafika prezentacyjna,
- nowoczesne technologie w Internecie.
- Dokumentacja kursów elektronicznych zawierająca charakterystykę szkoleń.
- Platforma e-learningowa moodle, gdzie zamieszczone zostały materiały dydaktyczne do każdego z zagadnień. Ponadto w celu wymiany doświadczeń, informacji i rozwiązań pomiędzy szkołami, na platformie utworzono kategorię Strefa Nauczyciela, zwierająca kursy wzorcowe i kursy zmodyfikowane, dostępne dla nauczycieli. Każdy kurs składa się z 15 lekcji. Każda z lekcji składa się z dwóch elementów:
a) aktywności realizowane na lekcji:
- wejściówka,
- materiał dydaktyczny,
- ćwiczenie,
- przesłanie ćwiczenia.
b) aktywności realizowane w domu:
- forum lekcji,
- zadanie domowe,
- przesłanie materiału dodatkowego,
- polecane strony,
- zadanie dodatkowe.
- Praktyczny przewodnik dla szkół wspomagający korzystanie z kursów informatycznych na platformie e-learningowej moodle składający się z elementów:
- przewodnik dla dyrektora szkoły (zawierający m.in. opis projektu, cele, harmonogram rozwiązań elearningowych w szkole, wymagania techniczne, metodologię),
- przewodnik dla administratora platformy moodle (zwierający m.in. specyfikację wymogów technicznych, oprogramowania, instalacji i uruchomienia platformy modle),
- przewodnik dla nauczyciela (zawierający m.in. teoretyczny wstęp do zagadnień e-learningu, opis projektu przedmiotu, informacje o obsłudze platformy moodle, sposoby implementacji treści dydaktycznych na platformie modle na przykładzie przedmiotu wzorcowego, dokonywanie ewaluacji przedmiotu),
- przewodnik dla ucznia (zawierający m.in. opis obsługi platformy moodle, założeń merytorycznych pracy z platformą).
- System do realizacji zajęć e-learningowych w Zasadniczej Szkole Zawodowej Wojewódzkiego Zakładu Doskonalenia Zawodowego.
- Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Szczecinie
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany