e-matura

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Politechnika Łódzka
Odbiorcy:
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Szkoły
  • Szkoły zawodowe
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: E-matura

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niskiej zdawalności egzaminu maturalnego z matematyki, przy jednoczesnej dużej pracochłonności przeprowadzania egzaminu i wysokich kosztach jego realizacji.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu zwiększenie zainteresowania uczniów szkół ponadgimnazjalnych nauką matematyki oraz kontynuacją kształcenia na kierunkach o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy. E-matura jest systemem egzaminacyjnym czasu rzeczywistego pozwalającym na przeprowadzenie wybranego egzaminu dla dużej próbki uczniów w jednym czasie. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań z dziedziny informatyki, system pozwala na przeprowadzenie interaktywnego egzaminu dla kilkudziesięciu tysięcy osób, jak również na mniejszą skalę przy użyciu e-korepetycji. Panel e-korepetycji umożliwia przydzielanie uczniom zadań, realizację klasówek, sprawdzianów wiedzy oraz konkursów. W ramach modułu nauczyciel może nie tylko wybrać do sprawdzianu zadania istniejące w systemie (z predefiniowanej puli), może również sam stworzyć zadania korzystając z edytora pytań. Stworzone mogą zostać zarówno pytania otwarte jak i zamknięte. System informatyczny e-matura został opracowany w sposób umożliwiający automatyczne sprawdzanie udzielonych odpowiedzi i prezentowanie zdającemu wyniku. Wyposażony jest także w funkcję raportowania. Aplikacja dzięki swojej uniwersalności pozwala na korzystanie z materiałów dydaktycznych, np. na codziennych zajęciach pozalekcyjnych, jak również do samodzielnej pracy uczniów.


Kto może skorzystać
:

Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli matematyki szkół ponadgimnazjalnych oraz uczniów tych szkół. Dodatkowo rozwiązanie może być stosowane przez dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych w celach diagnozy pracy nauczycieli oraz osiągnięć ucznia, władz oświatowych nadzorujących prace szkół, np. kuratoriów oświaty, wydziały edukacji w urzędach, ORE oraz uczelnie, rodziców, uczniów.


Innowacyjność
:

Rozwiązanie zapewnia atrakcyjną, ciekawą formę nauki, pisania egzaminu, ale też możliwość sprawdzenia swojej wiedzy. System daje szansę na dostęp do zadań i arkuszy maturalnych, jednocześnie pozwala na przeprowadzanie egzaminów maturalnych, klasówek, testów, itp. z matematyki dla szkół ponadgimnazjalnych oraz wspiera nauczanie matematyki na zajęciach pozalekcyjnych i w czasie realizacji prac domowych.


Skuteczność
:

Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki potwierdzają jego skuteczność. Przykładowo: w opinii ponad 80% uczniów udział w projekcie przyczynił się do podniesienia ocen z matematyki na maturze, 87% uczniów stwierdziło, że zajęcia prowadzone w oparciu o model były ciekawsze niż tradycyjne zajęcia z matematyki, 80% nauczycieli stwierdziło, iż model ułatwia im dostosowywanie zadań do potrzeb poszczególnych uczniów, 83% nauczycieli stwierdziło, że wykorzystanie modelu przyczyniło się do lepszego rozumienia matematyki.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce)
:

  • Moduł egzaminacyjny – używany do realizacji próbnych e-matur.
  • Baza zestawów egzaminacyjnych  na platformie znajduje się 6 zestawów egzaminacyjnych.
  • Moduł e-korepetycji  umożliwia przydzielanie dodatkowych zadań domowych, realizację klasówek, konkursów a także samodzielną naukę uczniów.
  • Baza zadań online podzielona na 10 obszarów tematycznych  w bazie znajduje się 300 zadań wykorzystywanych zarówno w samodzielnej pracy uczniów kontrolowanych przez nauczyciela (klasówki, sprawdziany).
  • Panel administracyjny  służący do zarządzania użytkownikami, testami.
  • Edytor pytań  służy do dodawania własnych pytań.

 

Dodatkowe składniki produktu finalnego niebędące częścią platformy to:

  • Aplikacja pozwalająca na pomiar podłużny EWD  przeprowadzenie próbnych e-matur i połączenie ich wyników z rezultatami egzaminu gimnazjalnego pozwoliło na stworzenie modelu pomiaru EWD w trakcie trwania IV etapu edukacyjnego. W oparciu o ten model stworzono aplikację, która umożliwia pomiar podłużny EWD dla każdego ucznia.
  • Zestaw książek i płyt CD stanowiących wsparcie do nauki matematyki dla uczniów i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych, zarówno na poziomie podstawowym jak i rozszerzonym.
  • Poradnik użytkownika w projekcie e-matura, będący jednocześnie instrukcją stosowania rozwiązania.
Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Politechnika Łódzka
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Strona www:

www.ematura.com

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany