Humaniści skuteczni na rynku pracy

Obszar wsparcia:
  • Zatrudnienie i integracja społeczna
Rodzaj projektu:
  • wyodrębniony projekt współpracy ponadnarodowej
Beneficjent: Stowarzyszenie Inicjatywa
Odbiorcy:
  • Absolwenci
  • Osoby do 25 roku życia
Użytkownicy:
  • Administracja samorządowa
  • Instytucje rynku pracy
  • Organizacje pozarządowe
  • Pracodawcy
Opis rozwiązania:

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem aktywizacji zawodowej absolwentów szkół humanistycznych. Ważnymi problemami dotyczącymi aktywizacji wspomnianej grupy są m.in.: nieprecyzyjne narzędzia analizy i monitoringu wzrostu kompetencji oraz niewystarczająca personalizacja oferty szkoleniowej, stażowej i zawodowej, która zmniejsza skuteczność podejmowanej interwencji.

Wypracowane w projekcie rozwiązanie to zaadaptowany we współpracy z partnerem z Włoch model analizy i wzrostu kompetencji z wykorzystaniem metody INKAS (Instrument zur Kompetenzanalyse und–schöpfung). Model umożliwia monitorowanie i ocenę wzrostu kompetencji wymaganych na konkretnym stanowisku pracy. Zastosowanie rozwiązania pozwala osobie bezrobotnej na pogłębienie świadomości w zakresie posiadanych kompetencji. Badania poprzedzające program szkoleniowo-stażowy pozwalają na sprofilowanie oferty szkoleń do potrzeb i deficytów kompetencyjnych osób bezrobotnych, oraz do aktualnej sytuacji na rynku pracy. Badania i szczegółowe opisy stanowisk pracy pozwalają na dopasowanie profilu uczestników do miejsc stażowych, dzięki czemu ich kompetencje i umiejętności będą mogły być w pełni wykorzystane w trakcie odbywania stażu.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowany przez publiczne i niepubliczne instytucje rynku pracy, organizacje pozarządowe oraz inne placówki i instytucje, które zajmują się aktywizacją osób bezrobotnych. Skorzystają z niego także pracodawcy.

Zaadaptowany model skierowany jest przede wszystkim do bezrobotnych absolwentów szkół humanistycznych do 25 roku życia, jednak może być również dostosowany do innych grup docelowych.


Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

W projekcie wykorzystano doświadczenie włoskiego partnera ponadnarodowego  Stowarzyszenia Eurocultura. Stowarzyszenie zajmuje się badaniami rynku pracy, organizacją szkoleń i konsultacji zawodowych oraz promocją dialogu międzykulturowego. Działa na polu wykluczenia społecznego i wdraża programy mające na celu zwiększenie aktywizacji zawodowej różnych grup. Aktywnie współpracuje ze szkołami wyższymi, placówkami edukacyjnymi i szkoleniowymi oraz biurami karier. Prowadzi szkolenia i warsztaty dające wiedzę i nowoczesne umiejętności w zakresie poradnictwa zawodowego uwzględniające międzynarodową perspektywę.

Współpraca ponadnarodowa przyczyniła się do na rozwinięcia przez projektodawcę europejskiego sposobu myślenia i działania. Pozwoliła także na wymianę informacji i dobrych praktyk z partnerem ponadnarodowym, a także rozwinięcie umiejętności budowania partnerstwa i zarządzania nim.


Elementy składowe produktów (do zastosowania w praktyce):

  • Model analizy i monitoringu wzrostu kompetencji wypracowany dzięki pilotażowemu programowi skierowanemu do 40 uczestników – absolwentów studiów humanistycznych, do 25 roku życia, z województwa śląskiego. Części programu to:
  • Badania pracodawców i uczestników projektu – badania fokusowe i wywiady pogłębione prowadzone w celu uzyskania wiedzy na temat potrzeb rynku pracy oraz kompetencji i luk kompetencyjnych absolwentów studiów humanistycznych, a także w celu uzyskania wiedzy na temat specyfiki poszczególnych miejsc stażowych.
  • Indywidualne Plany Działania dla każdego z uczestników – umożliwiające sprecyzowanie ścieżki kariery i celów działań na rynku.
  • Szkolenia uczestników projektu – umożliwiające uzupełnienie wiedzy i umiejętności oraz kompetencji i przygotowania do wejścia na rynek pracy i do odbycia stażu w placówkach z sektora kultury.
  • Staże uczestników w placówkach sektora kultury, w czasie których odbędą się wizyty superwizorów badających na bieżąco wzrost kompetencji uczestników projektu.
  • Superwizje – odbywające się w czasie stażu uczestników, służące pozyskaniu wiedzy na temat stanu kompetencji uczestników projektu (badanie wzrostu kompetencji).
Beneficjent:
  • Stowarzyszenie Inicjatywa
Fiszka projektowa: application/mswordL_f539_WPWP.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany