Cool e-School
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Pracodawcy
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niedostosowania oferty edukacyjnej do wymogów rynku pracy. Uczniowie mają zbyt mało zajęć z praktycznej nauki zawodu w szkole, brakuje im niezbędnego do funkcjonowania na rynku pracy doradztwa zawodowego oraz możliwości bezpośredniego kontaktu z pracodawcami poprzez praktyki czy staże zawodowe. Dodatkowo, przy braku odpowiedniego wyposażenia pracowni dydaktycznych w szkołach zawodowych, pojawiają się trudności z wejściem absolwentów szkół zawodowych na rynek pracy.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie – publikacja na temat tutoringu edukacyjno-zawodowego – ma na celu ułatwienie uczniom wejścia na wymagający rynek pracy. Publikacja zawiera informacje z czeskiej książki na temat tutoringu edukacyjno-zawodowego oraz wyniki implementacji tej idei na polskim rynku edukacyjno-zawodowym. Publikacja będzie kolportowana wśród szkół i pracodawców.
W ramach projektu powstanie portal e-learningowy oraz doposażone zostaną dwie pracownie: ekonomiczna i gastronomiczna, w nowoczesny sprzęt. Platforma elektroniczna będzie miejscem spotkań uczniów, opiekunów zawodowych i przedsiębiorców. Uczniowie będą zapoznawali się z materiałami tematycznymi w zakresie ekonomii, gastronomii, przedsiębiorczości, rynku pracy i rynku edukacyjnego. Będą rozwiązywać zadania i testy tematyczne, zadawać pytania opiekunom, którzy następnie ocenią ich pracę. Ponadto dzięki platformie uczniowie będą mogli zaprezentować swoją sylwetkę zawodową przyszłemu pracodawcy.
W ramach projektu uczniowie odbędą praktyki u przedsiębiorców. Dodatkowo przeprowadzone będą szkolenia dla uczniów w specjalizacjach: barista, barman, carving (sztuka rzeźbienia w warzywach i owocach), kasjer walutowo-złotowy, pozyskiwanie funduszy UE, ochrona danych osobowych.
Efektem wdrożenia wypracowanego w projekcie rozwiązania będzie lepsze przygotowanie uczniów do wejścia na rynek pracy, szkoła zyska dodatkowe wyposażenie i poprawi współpracę z przedsiębiorcami, którzy z kolei będą mieli dojrzalszych i lepiej praktycznie przygotowanych do pracy absolwentów.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły ponadgimnazjalne, szczególnie kształcące na kierunkach hotelarskich i gastronomicznych. Wsparcie skierowane jest do uczniów i nauczycieli tego typu szkół.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano doświadczenia partnera z Czech. Jest to szkoła średnia Hotelarstwa, Gastronomii i Służb SCMSD, mieszcząca się w Silherovicach. Szkoła ta od kilku lat prowadzi wymianę edukacyjną z Zespołem Szkół Nr 2 w Jastrzębiu-Zdroju, której uczniowie zostali objęci projektem.
Dzięki współpracy ponadnarodowej nastąpi wymiana doświadczeń w zakresie idei tutoringu edukacyjno-zawodowego i wdrożenie jej do praktyki.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- Publikacja opisująca ideę tutoringu edukacyjno-zawodowego oraz opisująca wyniki implementacji tej idei na polskim rynku edukacyjno-zawodowym.
- Kancelaria Prawa Podatkowego FACTOR Fila i Wspólnicy Spółka z o.o.
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany