Międzynarodowe doświadczenie kluczem do sukcesu w branży turystycznej regionu świętokrzyskiego
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Dzieci i młodzież
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Placówki oświatowe
- Szkoły
- Szkoły zawodowe
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niedostosowania oferty szkolnictwa zawodowego do wymogów rynku pracy.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, opisane w dwujęzycznej (polsko-angielskiej) publikacji, ma na celu wskazanie uczniom możliwości i sposobów podnoszenia kompetencji i umiejętności praktycznych niezbędnych do funkcjonowania na zintegrowanym rynku europejskim.
Publikacja opisuje działania zrealizowane w projekcie i ich efekty, w tym:
1. Kursy zawodowe (nowoczesna rachunkowość w hotelarstwie, pilotaż i przewodnictwo oraz kultura brytyjska, współczesne hotelarstwo, gastronomia w praktyce).
2. Doradztwo zawodowe (każdy z uczestników projektu odbywał zajęcia indywidualne z doradcą zawodowym).
3. Płatne staże u pracodawców z województwa świętokrzyskiego oraz szkolenia w Wielkiej Brytanii dla najlepszych uczestników projektu.
4. Doposażenie placówki oraz stworzenie dla uczniów szkoły Europejskiego Centrum Informacji, w skład którego wchodzi biblioteka, czytelnia, sala multimedialna. Będzie ono udostępnione dla wszystkich uczniów szkoły.
5. Doposażenie szkoły (dopasowanie wyposażenia do podstawy programowej. Doposażony w sprzęt został też gabinet doradców zawodowych).
Zastosowanie rozwiązania przyczyni się do poprawy warunków kształcenia, poszerzenia oferty edukacyjnej o szkolenia zawodowe oraz umożliwi młodzieży możliwości odbycia płatnych staży u pracodawców z terenu woj. świętokrzyskiego. Ponadto wdrożenie modelu da pracodawcom możliwość wpływu na realizację procesu kształcenia przyszłych pracowników.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły ponadgimnazjalne, kształcące na kierunkach związanych z turystyką (technik hotelarstwa, technik obsługi turystycznej oraz technik ekonomista). Wsparcie skierowane jest zarówno do uczniów, jak i nauczycieli tego typu szkół. Pośrednio skorzystają również przedsiębiorcy, który w przyszłości będą zatrudniać absolwentów, dobrze przygotowanych do wykonywania zawodu.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano doświadczenia partnera z Wielkiej Brytanii, LTAS (Language Testing and Assessment Services) Ltd. Jest to prywatna firma zarejestrowana jako Centrum szkoleniowe i egzaminacyjne w zakresie szkolnictwa zawodowego. Dzięki współpracy ponadnarodowej uczniowie będą mieli możliwość odbycia warsztatów i szkoleń w Bournemouth – największym ośrodku obsługi ruchu turystycznego w Wielkiej Brytanii. Uczniowie będą mogli poznać bliżej kulturę brytyjską i podnieść swoje kompetencje w zakresie języka angielskiego. Poznają zasady funkcjonowania hoteli, gastronomii i instytucji turystycznych, m.in. odwiedzą prężnie działające Centrum Informacji Turystycznej, Jobcenter, hotelu. Wezmą udział w szkoleniu poszukiwania pracy na rynku brytyjskim oraz w warsztatach z podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie turystyki i hotelarstwa.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- Publikacja w języku polskim i angielskim na temat realizacji projektu i jego efektów.
- Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Świętokrzyskiego
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany