Im wcześniej tym skuteczniej - innowacyjna metoda programowego wdrożenia uczniów ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych

Obszar wsparcia:
  • Zatrudnienie i integracja społeczna
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Polska Fundacja Ośrodków Wspomagania Rozwoju Gospodarczego „ OIC Poland”
Odbiorcy:
  • Osoby bezrobotne
  • Osoby niepracujące
  • Pozostali uczniowie
Użytkownicy:
  • Pozostali nauczyciele
Opis rozwiązania:

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy związane z niskim poziomem wiedzy wśród uczniów i nauczycieli na temat ekonomii społecznej. Na żadnym z etapów edukacji nie wdraża się programowo uczniów w zagadnienia ekonomii społecznej. W szkołach ponadgimnazjalnych wprowadzono przedmiot – „Podstawy przedsiębiorczości”, ale w treściach programowych nie pojawia się pojęcie ekonomii społecznej. Absolwent wchodzący na rynek pracy nie zna tego pojęcia i nie potrafi się poruszać w jego obszarze.
Celem zastosowania rozwiązania jest wzrost poziomu wiedzy na temat ekonomii społecznej wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych i wskazanie przedsiębiorstw społecznych jako potencjalnego pracodawcy. Rozwiązanie polega w szczególności na włączeniu przez nauczycieli programu zagadnień związanych z ekonomią społeczną do programu nauczania w zakresie przedmiotu „podstawy przedsiębiorczości” w szkołach ponadgimnazjalnych. W ramach projektu wypracowano metodykę nauczania zasad przedsiębiorczości społecznej, obejmującą: program zajęć dla młodzieży (definicje, cel, działania podejmowane przez sektor ekonomii społecznej, rodzaje przedsiębiorstw społecznych i sposoby ich funkcjonowania); program kształcenia nauczycieli; opis zajęć praktycznych; scenariusze przykładowych zajęć oraz opis wizyt studyjnych w przedsiębiorstwach społecznych. jest promowanie sektora ekonomii społecznej jako potencjalnego pracodawcy, którym może być zainteresowana młodzież oraz ukazanie go jako alternatywnej drogi zatrudnienia w stosunku do sektora prywatnego lub publicznego.


Kto może skorzystać:

Z rozwiązania mogą korzystać nauczyciele przedmiotu „Podstawy przedsiębiorczości” w szkołach ponadgimnazjalnych.


Innowacyjność rozwiązania:

Innowacja dotyczy stworzenia nowych narzędzi do wykorzystania w praktyce nauczania przedmiotu „Podstawy przedsiębiorczości” w zakresie ekonomii społecznej, składającego się z programu nauczania, skryptu dla nauczyciela i ćwiczeń dla ucznia, filmu dydaktycznego, programu kształcenia nauczycieli. Zagadnienia dotyczące ekonomii społecznej w sposób programowy nie funkcjonowały w edukacji ponadgimnazjalnej.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Innowacyjny program nauczania przedsiębiorczości, uwzględniający podstawowe zagadnienia ekonomii społecznej w liceum ogólnokształcącym i technikum;
  • Innowacyjny program nauczania przedsiębiorczości, uwzględniający podstawowe zagadnienia ekonomii społecznej w zasadniczej szkole zawodowej;
  • Poradnik metodyczny dla nauczyciela przedsiębiorczości – skrypt dla nauczyciela;
  • Zeszyt ćwiczeń dla uczniów liceum ogólnokształcącego i technikum;
  • Zeszyt ćwiczeń dla uczniów zasadniczej szkoły zawodowej;
  • Film dydaktyczny – Ekonomia Społeczna (osoby zainteresowane filmem proszone są o kontakt e-mail pod adres: kiw@cpe.gov.pl);
  • Program szkolenia dla nauczycieli przedmiotu „Podstawy przedsiębiorczości” – Ekonomia społeczna w przedsiębiorczości.
Załącznik: application/zipprodukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Polska Fundacja Ośrodków Wspomagania Rozwoju Gospodarczego „OIC POLAND”
Fiszka projektowa: application/pdffiszka projektowa.pdf
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany