Im wcześniej tym skuteczniej - innowacyjna metoda programowego wdrożenia uczniów ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych
- Zatrudnienie i integracja społeczna
- projekt innowacyjny
- Osoby bezrobotne
- Osoby niepracujące
- Pozostali uczniowie
- Pozostali nauczyciele
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy związane z niskim poziomem wiedzy wśród uczniów i nauczycieli na temat ekonomii społecznej. Na żadnym z etapów edukacji nie wdraża się programowo uczniów w zagadnienia ekonomii społecznej. W szkołach ponadgimnazjalnych wprowadzono przedmiot – „Podstawy przedsiębiorczości”, ale w treściach programowych nie pojawia się pojęcie ekonomii społecznej. Absolwent wchodzący na rynek pracy nie zna tego pojęcia i nie potrafi się poruszać w jego obszarze.
Celem zastosowania rozwiązania jest wzrost poziomu wiedzy na temat ekonomii społecznej wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych i wskazanie przedsiębiorstw społecznych jako potencjalnego pracodawcy. Rozwiązanie polega w szczególności na włączeniu przez nauczycieli programu zagadnień związanych z ekonomią społeczną do programu nauczania w zakresie przedmiotu „podstawy przedsiębiorczości” w szkołach ponadgimnazjalnych. W ramach projektu wypracowano metodykę nauczania zasad przedsiębiorczości społecznej, obejmującą: program zajęć dla młodzieży (definicje, cel, działania podejmowane przez sektor ekonomii społecznej, rodzaje przedsiębiorstw społecznych i sposoby ich funkcjonowania); program kształcenia nauczycieli; opis zajęć praktycznych; scenariusze przykładowych zajęć oraz opis wizyt studyjnych w przedsiębiorstwach społecznych. jest promowanie sektora ekonomii społecznej jako potencjalnego pracodawcy, którym może być zainteresowana młodzież oraz ukazanie go jako alternatywnej drogi zatrudnienia w stosunku do sektora prywatnego lub publicznego.
Kto może skorzystać:
Z rozwiązania mogą korzystać nauczyciele przedmiotu „Podstawy przedsiębiorczości” w szkołach ponadgimnazjalnych.
Innowacyjność rozwiązania:
Innowacja dotyczy stworzenia nowych narzędzi do wykorzystania w praktyce nauczania przedmiotu „Podstawy przedsiębiorczości” w zakresie ekonomii społecznej, składającego się z programu nauczania, skryptu dla nauczyciela i ćwiczeń dla ucznia, filmu dydaktycznego, programu kształcenia nauczycieli. Zagadnienia dotyczące ekonomii społecznej w sposób programowy nie funkcjonowały w edukacji ponadgimnazjalnej.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Innowacyjny program nauczania przedsiębiorczości, uwzględniający podstawowe zagadnienia ekonomii społecznej w liceum ogólnokształcącym i technikum;
- Innowacyjny program nauczania przedsiębiorczości, uwzględniający podstawowe zagadnienia ekonomii społecznej w zasadniczej szkole zawodowej;
- Poradnik metodyczny dla nauczyciela przedsiębiorczości – skrypt dla nauczyciela;
- Zeszyt ćwiczeń dla uczniów liceum ogólnokształcącego i technikum;
- Zeszyt ćwiczeń dla uczniów zasadniczej szkoły zawodowej;
- Film dydaktyczny – Ekonomia Społeczna (osoby zainteresowane filmem proszone są o kontakt e-mail pod adres: kiw@cpe.gov.pl);
- Program szkolenia dla nauczycieli przedmiotu „Podstawy przedsiębiorczości” – Ekonomia społeczna w przedsiębiorczości.
- Polska Fundacja Ośrodków Wspomagania Rozwoju Gospodarczego „OIC POLAND”
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany