Drogowskaz życiowy
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Dzieci i młodzież sprawiające problemy wychowawcze
- Osoby do 25 roku życia
- Osoby niepracujące
- Uczniowie szkół gimnazjalnych
- Nauczyciele szkół gimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Placówki oświatowe
- Terapeuci
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niewystarczającej liczby kompleksowych działań resocjalizacyjnych wobec młodzieży nieprzystosowanej społecznie – wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Istniejące programy profilaktyczne, czy terapeutyczne o charakterze resocjalizacyjnym (np. szkolenia czy warsztaty psychologiczne) mają niewystarczającą skuteczność oddziaływania i nie cieszą się zbyt dużym zainteresowaniem wychowanków, a przez to są mało efektywne.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu pozytywne oddziaływanie (w zakresie wiedzy, emocji i zachowania) na wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii oraz zakładów poprawczych w wieku 15-19 lat. Koncepcja rozwiązania oparta jest na alternatywnym podejściu wobec klasycznych form oddziaływań resocjalizacyjnych polegającym na wzmocnieniu i rozwoju potencjałów osobowych i społecznych wychowanków nazwanym twórczą resocjalizacją1.
Głównym składnikiem rozwiązania jest program sześciu szkoleń pn. Innowacyjne Oddziaływania Resocjalizacyjne (IOR), służących uzyskaniu konkretnych uprawnień i umiejętności zawodowych. Szkolenia w ramach IOR to: nauka pływania; doskonalenie nauki pływania i przygotowanie do egzaminu na młodszego ratownika wodnego i zdobycie karty członka WOPR; zdobycie uprawnień sternika motorowodnego; niesienie pomocy na łodzi w trakcie klęsk żywiołowych; szkolenie z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy (z ratownikami medycznymi i strażakami); warsztaty dające kwalifikacje do pracy z osobami niepełnosprawnymi – wolontariusz/opiekun osoby niepełnosprawnej.
Forma resocjalizacji oparta jest o atrakcyjną dla wychowanków aktywność sportową i pomaganie innym, co związane jest z budowaniem społecznie akceptowanych postaw i zachowań opartych o empatię i wrażliwość na drugiego człowieka.
-------------------------
1 Twórcza resocjalizacja zakłada poszukiwanie i rozwijanie zarówno potencjałów tkwiących w osobach resocjalizowanych, jak i stwarzanie perspektyw wykreowania odmiennej od dotychczasowej tożsamości indywidualnej i społecznej osób nieprzystosowanych (koncepcja autorstwa prof. Marka Konopczyńskiego).
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez dyrektorów i wychowawców placówek socjalizacyjnych i resocjalizacyjnych, jak również przez Ochotnicze Hufce Pracy oraz kuratoria oświaty.
Innowacyjność:
Nowość w opisanym rozwiązaniu polega na zastosowaniu bardziej skutecznych od obecnie stosowanych oddziaływań resocjalizacyjnych ukierunkowanych na młode osoby niedostosowane społecznie. Atutami Innowacyjnych Oddziaływań Resocjalizacyjnych są: atrakcyjność tematyki dla danej grupy wiekowej i płci wychowanków, włączenie w cykl szkoleń aktywności fizycznej związanej ze sportami wodnymi, realizacja na zewnątrz ośrodka resocjalizacyjnego, możliwość kontaktu i uczenia się od profesjonalistów i praktyków w danej dziedzinie, możliwość uzyskiwania certyfikatów, patentów i uprawnień zawodowych, które przydadzą się wychowankom po opuszczeniu ośrodków.
Skuteczność:
Skuteczność rozwiązania mierzono głównie poprzez dokonanie pomiaru zmiany postaw na wymiarach: emocjonalny, intelektualny i działaniowy. Okazało się, że najmniejsze zmiany dokonały się w komponencie wiedzy, a największe w komponencie emocji i zachowania. Wartością dodaną jest również to, że czterech wychowanków otrzymało po etapie testowania pracę.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Innowacyjne Oddziaływania Resocjalizacyjne – publikacja zawierająca programy 6 szkoleń zawodowych:
- zajęcia z nauki pływania;
- zajęcia doskonalące naukę pływania oraz przygotowanie do egzaminu na młodszego ratownika wodnego i zdobycie karty członka WOPR;
- zajęcia dające uprawnienia sternika motorowodnego;
- zajęcia przygotowujące do niesienia pomocy na łodzi w trakcie klęsk żywiołowych;
- szkolenie z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej;
- szkolenie na opiekuna osoby niepełnosprawnej.
- Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskim
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany