Zintegrowany Model Kulturoterapii w Pedagogice Młodzieży Zagrożonej Wykluczeniem Społecznym
- Zatrudnienie i integracja społeczna
- projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
- Osoby wykluczone społecznie
- Uczniowie szkół gimnazjalnych
- Nauczyciele szkół gimnazjalnych
Nazwa rozwiązania: Zintegrowany model kulturoterapii w pedagogice młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy związane ze wzrastającym poziomem społecznego wykluczenia młodzieży. Dzieci i młodzież (często z rodzin dysfunkcyjnych) mają problemy z prawidłowym funkcjonowaniem w społeczeństwie, rozwiązywaniem problemów, określaniem życiowych priorytetów i wypełnianiem ról społecznych. Jednocześnie z przeprowadzonych badań wynika, że młodzież, która w większym stopniu uczestniczy w życiu kulturalnym jest w mniejszym stopniu narażona na ryzyko wykluczenia społecznego.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu ograniczenie poziomu wykluczenia społecznego młodzieży, poprzez zastosowanie technik edukacyjnych i terapeutycznych związanych z udziałem w życiu kulturalnym jako metodą pracy wychowawczej. W ramach rozwiązania zastosowano nowoczesne techniki wychowania przez kulturę w pracy z młodzieżą (np. arteterapia, dramatoterapia, muzykoterapia).
W projekcie wypracowano tzw. Zintegrowany Model Kulturoterapii Młodzieży Zagrożonej Wykluczeniem Społecznym, w którego skład weszły następujące elementy:
- Komponent budowy systemu wartości i kompetencji społecznych, komponent wychowania przez kulturę i kształtowania kompetencji artystycznych;
- Komponent edukacji nauczycieli na rzecz wykorzystania kulturoterapii w pracy pedagogicznej.
Kto może skorzystać:
Z rozwiązania mogą skorzystać nauczyciele szkól gimnazjalnych, który pracują z młodzieżą sprawiającą trudności wychowawcze.
Innowacyjność rozwiązania:
Młodzież gimnazjalna jest głownie wspierana przez swoich nauczycieli w sposób bierny, przy zastosowaniu standardowych technik pracy wychowawczej. Proponowana innowacja oferuje instrumenty interwencji socjalnej skierowane do tzw. trudnej młodzieży, dostosowane do specyfiki potrzeb młodzieży w wieku gimnazjalnymi.
Skuteczność:
Badanie przeprowadzone w ramach ewaluacji zewnętrznej nie dostarcza jednoznacznych wskaźników pozwalających określić poziom skuteczności rozwiązania
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Zestaw materiałów edukacyjnych dla nauczycieli.
Jest to podręcznik składający się z części teoretycznej oraz praktycznej. W części teoretycznej opisane zostały zagadnienia takie jak: profilaktyka w procesie wychowania i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu, koncepcja zintegrowanego modelu kulturoterapii młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, budowanie systemu wartości i kompetencji społecznych, wychowanie przez kulturę i kształtowanie kompetencji artystycznych, edukacja nauczycieli w zakresie stosowania kulturoterapii w procesie wychowawczym. Sprecyzowano podstawowe cele kulturoterapii oraz wskazano na przykładowe metody pracy. Część praktyczną stanowi rozdział „Rezultaty i produkty”. Znajdują się tu przykładowe scenariusze zajęć warsztatowych, zestawy ćwiczeń, gier i zabaw interakcyjnych z arteterapii, dramoterapii, muzykoterapii, kształtowania kompetencji społecznych, mediacji szkolnych, które zostały przetestowane w praktyce w wybranych szkołach gimnazjalnych, jak również zestaw programów edukacyjnych, wykorzystujących kulturoterapię jako metodę pracy wychowawczej.
- Zestaw programów edukacyjnych, wykorzystujących kulturoterapię jako metodę pracy wychowawczej.
- Zestaw przetestowanych procedur i dobrych praktyk współpracy instytucji działających na rzecz młodzieży zagrożonej.
- Zestaw przetestowanych procedur i dobrych praktyk w pracy z rodzicem i uczniem wykluczonym społecznie.
- Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany