Kompleksowo zawodowi
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Pracodawcy
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem nieuwzględniania opinii pracodawców w zakresie tworzenia programów edukacyjnych, zwłaszcza dotyczacych praktycznej nauki zawodu. Powoduje to sytuację, w której realizowane aktualnie programy praktyk zawodowych u przedsiębiorców nie są skorelowane z potrzebami rynku pracy.
Problem może być rozwiązany poprzez dostosowanie modelu trójstronnej współpracy między interesariuszami kształcenia zawodowego i rynku pracy, tj. pracodawcami, szkołami zawodowymi i uczniami. Funkcjonujący w Wielkiej Brytanii model kształcenia zawodowego zwany „rynkowym” oparty jest na dostosowaniu przygotowania wykwalifikowanych pracowników do istniejącego zapotrzebowania. W ramach projektu zaadaptowano brytyjski program praktyk zawodowych dla uczniów kształcących się w zawodzie technik informatyk, a jego celem jest wyposażenie uczniów w umiejętności i wiedzę niezbędne do funkcjonowania na rynku pracy, oraz podniesienie jakości procesu kształcenia zawodowego w szkołach technicznych województwa mazowieckiego.
Dzięki programowi możliwe jest zwiększenie spójności programów praktyk zawodowych z rzeczywistymi potrzebami pracodawców branży informatycznej (włączenie pracodawców w proces przygotowywania programów praktyk zawodowych). Istotną korzyścią z zastosowania wypracowanego rozwiązania jest również zbliżenie interesariuszy edukacji zawodowej i rynku pracy, tj. szkół zawodowych, ich nauczycieli i uczniów oraz pracodawców, co pozytywnie wpływa na rozwój i jakość systemu edukacji zawodowej w kraju.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły ponadgimnazjalne, szczególnie kształcące na kierunkach związanych z informatyką. Wsparcie skierowane jest do uczniów, nauczycieli i dyrektorów tego typu szkół. Beneficjentem zastosowanego rozwiązania będą także przedsiębiorcy, uzyskujący w przyszłości wykwalifikowaną i zmotywowaną do pracy młodzież.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano doświadczenia partnera z Wielkiej Brytanii, ECORYS UK, specjalizującego się w badaniach ekonomicznych i rozwoju społecznym. Posiada on duże doświadczenie w obszarze związanym z edukacją.
Dzięki współpracy ponadnarodowej nastąpiło bezpośrednie zapoznanie nauczycieli kształcenia zawodowego, dyrektorów szkół zawodowych, pracodawców z rozwiązaniami stosowanymi w Wielkiej Brytanii w zakresie kształcenia zawodowego młodzieży, w tym przede wszystkim z organizacją praktycznej nauki zawodu w przedsiębiorstwach.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- Program praktyk zawodowych dla uczniów kształcących się w zawodzie technik informatyk, uwzględniający rozwiązania zaadaptowane od partnera zagranicznego.
- Publikacja prezentująca dobre praktyki i rozwiązania wypracowane we współpracy ponadnarodowej
Publikacja przybliża funkcjonowanie rynkowego modelu kształcenia zawodowego w Wielkiej Brytanii. Publikacja prezentuje dobre praktyki w tym zakresie oraz przedstawia wypracowane w ramach współpracy ponadnarodowej rozwiązania w zakresie prowadzenia praktyk zawodowych (składa się na to m.in. diagnoza potrzeb edukacyjnych uczniów i potrzeb rozwojowych nauczycieli wybranych szkół oraz pracodawców województwa mazowieckiego, sposób organizacji zajęć dla uczniów w ramach programu rozwojowego szkół, sposób organizacji praktyk zawodowych dla uczniów, zajęć doskonalących wiedzę i kompetencje zawodowe nauczycieli, jak organizować wycieczki zawodoznawcze, wyjścia edukacyjne czy targi wystawiennicze).
- ECORYS Polska Spółka z o.o.
- Ecorys Polska Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany