Mechatronik zawód przyszłości
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Dzieci i młodzież
- Osoby po 45/50 roku życia
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Pracodawcy
- Przedsiębiorcy
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem związany z niedostosowaniem edukacji do wymagań rynku pracy. Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, wypracowane przy udziale partnera z Niemiec, to nowy kierunek kształcenia – technik mechatronik – wdrożony w Zespole Szkół-Centrum Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Rawie Mazowieckiej. Rozwiązanie przyczyni się do lepszego dostosowania kształcenia do wymagań loklanego rynku pracy.
W ramach projektu wprowadzono nauczanie nowego kierunku według modułowego programu nauczania dla zawodu – mechatroniki, czyli połączenie mechaniki, elektroniki, programowania i informatyki. Nowy kierunek kształcenia obejmuje m.in. nauczanie podstaw mechatroniki, zajęcia dodatkowe z przygotowania zawodowego, języka polskiego, matematyki, języka niemieckiego, zajęcia sportowe, jak również praktyki zawodowe w lokalnych przedsiębiorstwach oraz u partnera ponadnarodowego. Uczniowie mieli również możliwość uczestniczenia w symulowanych rozmowach kwalifikacyjnych.
Zastosowanie rozwiązania umożliwia realne zwiększenie szans zatrudnieniowych uczniów kształcących się na kierunku mechatronik. Pozwala na lepsze dostosowanie umiejętności uczniów do potrzeb lokalnego rynku pracy i wymogów pracodawców. W wyniku zastosowania narzędzia możliwe jest poszerzenie wiedzy i kompetencji uczniów i nauczycieli, poszerzenie perspektyw, wzmocnienie rozwoju i adaptacyjności młodego pokolenia do wymogów obecnego rynku pracy.
Z projektu skorzystała cała szkoła, która wzbogaciła się o pracownię mechatroniki, wyposażoną w komputery ze specjalistycznym oprogramowaniem oraz stanowiska egzaminacyjne dla zawodu technik mechatronik.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły zawodowe i inne instytucje edukacyjne zajmujące się kształceniem i wsparciem rozwoju kariery uczniów na kierunku mechatronik. Wsparcie skierowane jest do absolwentów szkół zawodowych i nauczycieli, a na wdrożeniu rozwiązania skorzystają również lokalni przedsiębiorcy.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
Przy opracowaniu rozwiązania wykorzystano długoletnie doświadczenia partnera ponadnarodowego z Niemiec, Anhaltisches Berufsschulzentrum Dessau-Roplau Berufsbildende Schulen II. Partnerem ponadnarodowym jest szkoła, która w swoim nowoczesnym programie nauczania promuje zawód mechatronika w szkołach niższego szczebla oraz nawiązuje relacje praktykant-absolwent-pracodawca.
Realizacja projektu wykazała, że wykorzystanie doświadczeń niemieckich w zakresie zaadaptowania nowego kierunku kształcenia znacznie zwiększy szanse absolwentów szkół zawodowych na znalezienie pracy po zakończeniu kształcenia. Nauczyciele z kolei podniosą swoje kwalifikacje dzięki kontaktom z partnerem zagranicznym – nauczycielami, wykładowcami i doradcami zawodowymi, którzy od lat zajmują się kształceniem na tym kierunku i współpracują z lokalnymi przedsiębiorstwami.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- Program kształcenia w zawodzie technik mechatronik dla szkół zawodowych wypracowany we współpracy z parterem niemieckim
- Trzy publikacje dokumentujące współpracę polsko-niemiecką, m.in. publikacja pt. Relacje pomiędzy szkołą zawodową a pracodawcą, Słownik mechatroniczny (dwujęzyczny).
- Powiat Rawski będący organem prowadzącym dla Zespołu Szkół – Centrum Edukacji Zawodowej
- Powiat Rawski
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany