Model kompleksowego systemu współpracy z przedsiębiorcami dla wsparcia wchodzenia na rynek pracy młodych więźniów w województwie lubelskim
- Zatrudnienie i integracja społeczna
- projekt innowacyjny
- Osoby do 25 roku życia
- Osoby opuszczające jednostki penitencjarne
- Instytucje pomocy i integracji społecznej
- Instytucje rynku pracy
- Pracodawcy
Nazwa rozwiązania: Model kompleksowego systemu współpracy z przedsiębiorcami dla wsparcia wchodzenia na rynek pracy młodym więźniom
Opis rozwiązania:
Rozwiązanie odpowiada na problem niskiej efektywności współpracy podmiotów pośredniczących w procesie readaptacji społecznej i zawodowej więźniów z pracodawcami. W województwie lubelskim nie ma obecnie wspólnych, prowadzonych przez kilka podmiotów, przedsięwzięć służących aktywizacji więźniów przy aktywnym udziale przedsiębiorców/pracodawców. Wyzwaniem jest opracowanie i realizacja programów współpracy ww. podmiotów z przedsiębiorcami, których celem jest aktywizacja społeczna i zawodowa więźniów.
Wypracowany model jest nowatorskim sposobem współpracy różnorodnych podmiotów, wspierających readaptację społeczną i zawodową młodych więźniów na poziomie społeczności lokalnej/gminy/powiatu/ województwa. W systemie tym umieszczeni zostali również pracodawcy. Model zakłada współpracę (w społeczności lokalnej) zasobów ludzkich i instytucjonalnych, tak aby tworzyły układ połączony. Zakłada się, że każda instytucja dysponuje określonymi zasobami – wzajemne poznanie, uzupełnienie, łączenie zasobów pozwala na bardziej efektywne i ekonomiczne oddziaływania systemu na proces readaptacji młodych więźniów. Mocną stroną modelu jest także założenie wewnętrznej ewaluacji poprzez monitorowanie losów/sukcesu społecznego i/lub zawodowego młodych więźniów.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie jest skierowane do pracodawców, służby więziennej, służby kuratorskiej, instytucji pomocy społecznej, urzędów pracy oraz grup samopomocowych i organizacji pozarządowych świadczących wsparcie młodocianym więźniom.
Innowacyjność:
Elementem rozwiązania wartym uwagi jest połączenie aktywizacyjnego i diagniostycznego charakteru wsparcia oraz współpraca różnych podmiotów, które dotychczas funkcjonowały oddzielnie. Dotychczas nie podejmowano inicjatyw powodujących trwałą współpracę z przedsiębiorcami przy aktywizacji zawodowej więźniów.
Skuteczność:
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Strategia przygotowania do wolności i zatrudnialności młodych więźniów opuszczających zakłady karne jako forma angażowania pracodawców
Strategia organizuje zasady współpracy systemu na rzecz pozytywnej readaptacji społecznej i zawodowej młodych więźniów w oparciu o indywidualną ścieżkę readaptacji społecznej i zawodowej wyznaczaną poprzez potencjał psychospołeczny i zawodowy więźnia oraz zasoby systemu (kapitał służby penitencjarnej i kuratorskiej, pomocy społecznej, pośrednictwa pracy, organizacji pozarządowych, przedsiębiorczości).
- Narzędzia do diagnozy potrzeb użytkowników i ich oczekiwań do pozostałych uczestników i pracodawców procesu readaptacji zawodowej więźniów
Narzędzia zawierają elementy specyficzne i niespecyficzne, określające potencjał wspierający dla każdej z grup użytkowników (pracodawcy, służba więzienna, służba kuratorska, instytucje pomocy społecznej, pracownicy urzędów pracy, grupy samopomocowe, NGO).
- Program szkoleń dla użytkowników modelu na bazie potrzeb wspólnych z pracodawcami
W modelu szkolenia uwzględniono zaspokajanie potrzeb użytkowników w trzech wymiarach: pozyskiwania zasobów materialnych (funduszy) na prowadzoną działalność readaptacyjną; pozyskiwania zasobów stanu dla działań readaptacyjnych – przede wszystkim w wymiarze aktywizowania takich systemów społecznych, jak rodzina, grupy samopomocowe, pracodawcy, wolontariusze, organizacje pozarządowe; zwiększania zasobów osobistych, które służą pozytywnej readaptacji więźniów – m.in. poprzez uczestnictwo w zajęciach o charakterze superwizyjnym.
- Narzędzia diagnozujące potencjał psychospołeczny i zawodowy więźniów stwierdzający potencjalną zatrudnialność u pracodawców
Narzędzia stanowią podstawę do wyboru ścieżki readaptacyjnej dla młodego więźnia na okres pobytu w zakładzie karnym a zwłaszcza 6 miesięcy przed opuszczeniem zakładu karnego, jak również po jego opuszczeniu.
- Interaktywna platforma współpracy podmiotów z pracodawcami i baza danych podmiotów, użytkowników i uczestników readaptacji zawodowej więźniów zawierająca oferty dla współpracy i zatrudnialności
Platforma służy zwiększeniu wsparcia w wymienionym obszarze, m. in. poprzez możliwość wykorzystywania przez użytkowników takich elementów, jak: poszukiwanie informacji o dotychczasowym sposobie funkcjonowania skazanego; poszukiwanie i wymiana informacji o nowych możliwościach wspierania młodych więźniów; tworzenie współpracy instytucjonalnej na rzecz zatrudnialności osób opuszczających więzienia; szybki dostęp w zakresie uzyskiwania informacji zwrotnych od innych organizacji pomocowych; oszczędzanie czasu w zakresie komunikacji poziomej między podmiotami wspierającymi readaptację więźniów.
- System monitorowania losów oraz sukcesu społecznego i zawodowego młodych więźniów na rynku pracy jako metoda prognozowania form współpracy z pracodawcami
System obejmuje działania: poznanie kapitału początkowego więźniów wyznaczającego indywidualną ścieżkę readaptacji (w okresie readaptacji do wolności); poznanie czynników podmiotowych (cech więźniów) oraz czynników środowiskowych (rodzinnych, instytucjonalnych), które w istotny sposób przyczyniają się do pozytywnych zmian w przystosowaniu młodych więźniów do życia w społeczeństwie oraz wyznaczają sukces w pracy (pozyskanie i utrzymanie pracy).
- Model Komitetu wspierającego zatrudnialność osób opuszczających zakłady karne (formuła analizy indywidualnych przypadków) jako forma współpracy z pracodawcami
Model opiera się na analizach indywidualnych przypadków, przeprowadzanych przez zespół ekspertów – przedstawicieli instytucji pośredniczących w readaptacji społecznej i zawodowej więźniów, działających w określonej gminie/powiecie z udziałem pracodawców.
- Fundacja Rozwoju Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany