inLAB-innowacyjne laboratorium współpracy nauki i biznesu
- Adaptacyjność
- projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
- Absolwenci
- Jednostki naukowe i jednostki B+R
- Pracownicy naukowi
- Przedsiębiorcy
- Studenci
- Uczelnie wyższe
- Jednostki naukowe i jednostki B+R
- Uczelnie wyższe
Nazwa rozwiązania: Model funkcjonowania laboratorium inLAB
Rozwiązanie odpowiada na problem niedostatecznej liczby narzędzi wspierających transfer innowacji technologicznych do gospodarki. Wzmacnianie współpracy na linii nauka-biznes jest warunkiem koniecznym dla poprawy konkurencyjności polskiej gospodarki, dlatego aktualność potrzeby wprowadzenia rozwiązań w tym zakresie będzie się stale zwiększać.
Model funkcjonowania laboratorium inLAB to jednostka zlokalizowana w strukturze uczelni wyższej, której kluczowym zadaniem jest komercjalizacja wyników badań uczelni, jak również indywidualnych osiągnięć kadry naukowej. Działania inLAB mają dwutorowy charakter – z jednej strony diagnoza potrzeb przedsiębiorstw (strona popytowa), a z drugiej strony przygotowanie bazy gotowych rozwiązań, bądź powoływanie nowych zespołów badawczych, które dostarczą rozwiązań „skrojonych na miarę” konkretnego przedsiębiorcy (strona podażowa). Zgodnie z przyjętymi założeniami w skład modelowego laboratorium inLAB wchodzą minimum trzy osoby (kierownik, specjalista ds. komercjalizacji wiedzy, pracownik biura), których zadaniem jest koordynowanie realizacji projektów badawczo-rozwojowych oraz marketing usług badawczych wśród przedstawicieli przedsiębiorców. Jednym z kluczowych założeń, na których opiera się funkcjonowanie laboratoriów inLAB, jest aktywne uczestnictwo przedstawicieli środowiska naukowego. Studenci, którzy wchodzą w skład zespołów badawczych, mogą opracowywać – pod kierunkiem swoich opiekunów naukowych – rozwiązania dla realnych problemów zgłaszanych przez podmioty gospodarcze.
Zastosowanie modelu inLAB może przynieść korzyści obu stronom zaangażowanym w transfer wiedzy. Zwiększenie realizacji komercyjnych badań przyczyni się do wzrostu dochodów uczelni wyższych, podczas gdy przedsiębiorstwa uzyskają gotowe narzędzia dopasowane do ich specyficznych potrzeb.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez uczelnie wyższe (publiczne oraz prywatne), które są zainteresowane zacieśnieniem współpracy z biznesem w zakresie komercjalizacji wiedzy. Laboratorium inLAB skierowane jest również do przedsiębiorstw oraz jednostek badawczo-rozwojowych.
Innowacyjność:
Dotychczasowe podejście w zakresie komercjalizacji napotykało na bariery w postaci niechęci środowiska akademickiego do wyodrębniania za swojej struktury jednostek specjalizujących się w transferze wiedzy. Laboratorium inLAB różni się od dostępnych rozwiązań łatwością w uruchomieniu i wdrożeniu modelu, brakiem uzależnienia od finansowania ze strony uczelni wyższej oraz położeniem nacisku na realizację specyficznych potrzeb przedsiębiorców. Dodatkowo narzędzie w postaci kwestionariusza odpowiada na potrzebę diagnozy środowiska naukowego i studenckiego w zakresie potencjału badawczego do realizacji projektów na zlecenie przedstawicieli biznesu.
Skuteczność:
Prezentowane rozwiązanie odznacza się dużym potencjałem wdrożeniowym, zaś miarodajnym dowodem jego skuteczności są projekty zrealizowane dotychczas na zamówienie przedsiębiorców (m.in. z branży medycznej, informatycznej, biotechnologicznej, kosmetycznej, spożywczej). Dodatkowo kilka jednostek o charakterze inLAB z sukcesem ewoluowało, aby przekształcić się w większe podmioty zajmujące się m.in. rozdzielaniem dofinansowania w postaci bonów i voucherów badawczych. W porównaniu do innych podmiotów powoływanych do wspierania komercjalizacji wyników badań (np. Centra Transferu Technologii), opisywany model odznacza się łatwością w zakresie praktycznego wdrożenia. Zainicjowanie działalności laboratorium inLAB wiąże się z koniecznością podjęcia pewnych działań dostosowawczych i organizacyjnych w strukturze uczelni wyższej (m.in. zatrudnieniem kilku nowych pracowników do obsługi biura), natomiast nie jest wymagana zgoda instytucji trzeciej czy podejmowanie większych inwestycji infrastrukturalnych. Na uwagę zasługuje fakt, że dzięki współpracy z przedsiębiorstwami jednostki inLAB mogą samodzielnie finansować swoją działalność oraz wypracowywać dodatkowe zyski dla uczelni macierzystej.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Model funkcjonowania laboratorium inLAB
Zawiera opis metody powoływania i prowadzenia jednostki, na który składają się procedury i instrukcje dotyczące m.in.: zasad zarządzania inLAB, umiejscowienia go w strukturze uczelni, biznes planu, ram prawnych i zasad ochrony własności intelektualnej, wymaganych kompetencji pracowników inLAB, zasad promocji jednostki, jak również finansowania zarówno samego laboratorium jak i realizowanych w jego ramach prac badawczo-rozwojowych. Do modelu zostały dołączone wzory umów z przedsiębiorcami, regulaminy ochrony własności intelektualnej oraz inne dokumenty niezbędne do prowadzenia centrum inLAB.
- Narzędzie diagnostyczne - Kwestionariusz potencjału środowiska akademickiego w zakresie prac badawczo-rozwojowych
Kwestionariusz służy diagnozowaniu oraz budowaniu postaw i zdolności przedsiębiorczych wśród pracowników naukowych, studentów i doktorantów uczelni wyższych. Istotą narzędzia jest pomiar takich aspektów, jak: styl pracy w zespole badawczym, stosunek do innowacyjności, gotowość podjęcia prac badawczo-rozwojowych czy przedsiębiorczość. Podręcznik zawiera m.in. opis metody badawczej, procedurę przeprowadzenia badania za pomocą kwestionariusza oraz klucz odpowiedzi z rozbudowanym komentarzem do poszczególnych wymiarów kompetencji, pożądanych u członków zespołu naukowego realizującego projekt na zlecenie przedsiębiorcy.
Rozwiązanie zostało opracowane w formie praktycznego podręcznika dostępnego w wersji papierowej oraz elektronicznej (do pobrania ze strony realizatora projektu: www.inlab.byd.pl). Podmioty zainteresowane praktycznym wdrożeniem narzędzia mogą dokonać tego samodzielnie przy wykorzystaniu szczegółowej instrukcji załączonej do modelu.
- Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Bydgoszczy
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany