Innowacyjne szkolnictwo zawodowe na Mazowszu Płockim
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Administracja samorządowa
- Organizacje zawodowe i gospodarcze
- Pracodawcy
- Szkoły zawodowe
Nazwa rozwiązania: Modele nauki zawodów oraz współpracy z przediębiorcami
Opis rozwiązania:
Rozwiązanie odpowiada na problem niskiej efektywności współpracy szkół zawodowych z pracodawcami. Badania prowadzone przez Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej (KOWEZIU) wskazują kilka zjawisk charakterystycznych dla systemu szkolenia zawodowego: kształcenie zawodowe jest niedostosowane do potrzeb rynku pracy; oferta edukacyjna szkół zawodowych, centrów kształcenia praktycznego oraz centrów kształcenia ustawicznego jest nieatrakcyjna dla uczniów; treści kształcenia zawarte w aktualnych podstawach programowych i programach nauczania dla zawodów są modernizowane zbyt rzadko; kwalifikacje i kompetencje zawodowe absolwentów często nie są zbieżne z oczekiwaniami pracodawców; w szkołach zawodowych obserwuje się niezadowalające rozwijanie kompetencji kluczowych (zwłaszcza w zakresie porozumiewania się w językach obcych, kompetencji matematycznych i podstawowych kompetencji w zakresie nauk przyrodniczych oraz technicznych, a także kompetencji informatycznych i przedsiębiorczości); wielu uczniów i słuchaczy opuszcza szkoły i placówki kształcenia zawodowego bez dostatecznej umiejętności samodzielnego uczenia się oraz nawyku ustawicznego kształcenia i doskonalenia zawodowego.
Rozwiązaniem są dwa modele:
- Model nowej jakości praktycznej nauki zawodów w zakresie informatyk i fryzjer: uwzględnia zmodernizowane programy praktyk zawodowych u pracodawców, laboratorium wsparcia kompetencji miękkich uczniów, program szkolenia uczniów prowadzony przez pracodawców oraz metodologię potwierdzania przez pracodawców kompetencji i umiejętności uczniów;
- Model współpracy pracodawców ze szkołami zawodowymi: uwzględnia założenia systemu organizacyjno-finansowego realizacji praktyk zawodowych, program doskonalenia nauczycieli kształcenia zawodowego realizowany u pracodawców, zasady współpracy międzysektorowej realizowanej w ramach Samorządowej Rady Szkolnictwa Zawodowego oraz system certyfikacji pracodawców – realizatorów praktyk.
Z założenia, wypracowane modele umożliwiają: realizację działań na rzecz podniesienia jakości kształcenia zawodowego pomiędzy wszystkimi interesariuszami (Samorządowa Rada Szkolnictwa Zawodowego); współtworzenie, modyfikowanie i monitorowanie programów nauczania, w tym planów nauczania, wspólnie z pracodawcami i innymi interesariuszami w celu dostosowania ich do potrzeb lokalnego rynku pracy i wymogów europejskich ram kwalifikacji; realizację kształcenia w zakresie kompetencji miękkich uczniów w oparciu o ujednolicone standardy; potwierdzanie przez pracodawców kompetencji i umiejętności uczniów w oparciu o ujednolicone standardy; uczestnictwo nauczycieli w warsztatach i szkoleniach w oparciu o program doskonalenia nauczycieli kształcenia zawodowego realizowany u pracodawców; wprowadzenie systemu certyfikacji pracodawców - realizatorów praktyk.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie jest kierowane do dyrektorów, nauczycieli oraz uczniów placówek kształcenia zawodowego, jak również do pracodawców.
Innowacyjność:
Rozwiązanie umożliwia zarówno szkołom, jak i pracodawcom standaryzację programów kształcenia praktycznego w zawodach fryzjer i informatyk. Ponadto dzięki zastosowaniu współpracy międzysektorowej pozwala na włączenie w działania na rzecz wzmocnienia efektywności kształcenia zawodowego wszystkich interesariuszy. Wypracowany model, uwzględniający zarówno interesy uczniów, szkół, pracodawców, instytucji rynku pracy i otoczenia biznesu, w zakresie praktycznego kształcenia zawodowego dotychczas nie był szeroko wykorzystywany.
Skuteczność:
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Model nowej jakości praktycznej nauki zawodów w zakresie informatyk i fryzjer
Model składa się z czterech elementów:
- Zmodernizowane programy praktyk zawodowych u pracodawców.
- Laboratorium wsparcia kompetencji miękkich uczniów.
- Program szkolenia uczniów prowadzony przez pracodawców.
- Metodologia potwierdzania przez pracodawców kompetencji i umiejętności uczniów.
- Model współpracy pracodawców ze szkołami zawodowymi
Model składa się z pięciu elementów:
- Platforma współpracy szkoła - pracodawcy.
- System organizacyjno-finansowy realizacji praktyk zawodowych.
- Program doskonalenia nauczycieli kształcenia zawodowego realizowany u pracodawców.
- Samorządowa Rada Szkolnictwa Zawodowego.
- Znak jakości realizacji praktyk zawodowych.
- Zakład Doskonalenia Zawodowego w Płocku
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany