Implementacja skutecznych europejskich systemów funkcjonowania ekonomii społecznej w zakresie wprowadzania osób z autyzmem na polski rynek pracy
- Zatrudnienie i integracja społeczna
- projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
- Osoby niepełnosprawne
- Instytucje pomocy i integracji społecznej
- Organizacje pozarządowe
- Pracodawcy
Nazwa rozwiązania: Model programu aktywizacji społecznej i zawodowej osób z zespołem Aspergera i wysokofunkcjonujących osób z autyzmem
Rozwiązanie z jednej strony odpowiada na problem niskiej efektywności ekonomicznej instytucji ekonomii społecznej zatrudniających osoby z zespołem Aspergera, z drugiej strony nawiązuje do kwestii wykluczenia społecznego osób z zespołem Aspergera, spowodowanego brakiem ich aktywności zawodowej.
Model obejmuje proces przygotowania osób z zespołem Aspergera do podjęcia zatrudnienia, zarówno w instytucjach ekonomii społecznej, jak i na otwartym rynku pracy. Ponadto opisuje proces przygotowania pracodawców do zatrudniania osób z zespołem Aspergera i przedstawia analizę porównawczą efektywności ekonomicznej tworzenia miejsc pracy dla tej grupy odbiorców, w zależności od uwarunkowań formalno-prawnych. Wypracowane narzędzia uwzględniają specyfikę sposobów uczenia się, funkcjonowania społecznego i potrzeb wysokofunkcjonujących osób z autyzmem i osób z zespołem Aspergera. Model opiera się na doświadczeniach partnerów ponadnarodowych – organizacji pozarządowych z Danii i Wielkiej Brytanii.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być wykorzystane przede wszystkim przez instytucje ekonomii społecznej oraz organizacje pozarządowe, które tworzą (lub planują tworzyć) programy aktywizacji społecznej i zawodowej lub miejsca stażu/pracy dla dorosłych osób z zespołem Aspergera. Model może być także wykorzystywany przez inne podmioty prowadzące przygotowanie do pracy: np. szkoły w klasach przysposabiających do pracy dla uczniów z zespołem Aspergera; firmy szkoleniowe; ośrodki konsultacyjno-doradcze; poradnie psychologiczno-pedagogiczne w celu ukierunkowania kształcenia młodzieży z zespołem Aspergera; samorządy (zwłaszcza na szczeblu powiatu); powiatowe urzędy pracy oraz inne podmioty publiczne, działające w na rzecz promocji zatrudnienia oraz aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Niektóre elementy modelu mogą też być wykorzystane przez pracodawców na otwartym rynku pracy lub we współpracy biznesu z trzecim sektorem.
Innowacyjność:
Elementem wartym uwagi jest wykorzystanie w wypracowanym modelu eksperymentalnych metod oceny kompetencji zawodowych i społecznych osób z zespołem Aspergera (w tym specjalnych zestawów klocków konstrukcyjnych, stosowanych przez duńskiego partnera).
Skuteczność:
Wyniki badań oceniających skuteczność rozwiązania wskazały, że zakładane rezultaty i wskaźniki zostały osiągnięte na wyższym poziomie niż pierwotnie zakładano. Zaletą rozwiązania jest jego przejrzysta struktura, kompleksowość, właściwy dobór informacji, przejrzystość i szczegółowość opisu oraz praktyczne ukierunkowanie, co daje duże szanse na jego pomyślne wdrożenie.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Szczegółowy opis Programu aktywizacji społecznej i zawodowej osób z zespołem Aspergera i wysokofunkcjonujących osób z autyzmem oraz wskazówek dla otoczenia, jak go wprowadzać.
- Analiza porównawcza możliwości i efektywności ekonomicznej zatrudnienia przeszkolonych osób z zespołem Aspergera przez instytucje ekonomii społecznej lub inne podmioty na otwartym rynku pracy.
- Elementy uzupełniające:
- szczegółowa instrukcja stosowania rozwiązania;
- charakterystyka podmiotów, które mogą zastosować model lub wspomóc jego wdrażanie;
- opis uwarunkowań systemowych dotyczących zatrudniania osób z zespołem Aspergera;
- narzędzia do wykorzystania w procesie rekrutacji (m.in. kwestionariusze ankiety i wywiadu, pozwalające zebrać dane dotyczące specyficznych potrzeb osób z zespołem Aspergera oraz zestaw najskuteczniejszych testów i procedur, służących do oceny kompetencji zawodowych i społecznych osób z zespołem Aspergera);
- narzędzia do wykorzystania w trakcie realizacji Programu (Ocena kompetencji, Profil kompetencji, Plan Rozwoju Zawodowego, Profil osobisty kandydata, Katalog kwalifikacji zawodowych stażysty, Program stażu, Program wsparcia dla pracodawców);
- programy szkoleń IT i biurowych;
- programy treningu umiejętności społecznych i zajęć z doradcą ds. Zatrudnienia;
- pakiety informacyjne dla pracodawców i osób z zespołem Aspergera;
- opisy modeli wsparcia osób z zespołem Aspergera stosowanych przez organizacje partnerskie w projekcie z Danii i Wielkiej Brytanii.
- Fundacja SYNAPSIS
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany