Faber – Rzemiosło motorem tworzenia zawodów kreatywnych
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Osoby do 25 roku życia
- Osoby pracujące
- Instytucje szkoleniowe
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Organizacje zawodowe i gospodarcze
- Szkoły zawodowe
Nazwa rozwiązania: Program Szkolenia „Akademia Rzemiosł Artystycznych”
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem słabej oferty kształcenia w zawodach rzemieślniczych. Główną cechą wyróżniającą rzemiosło artystyczne jest unikatowość jego wyrobów. Rzemiosło artystyczne jest branżą wymagającą wysokiego poziomu kreatywności oraz ciągłego doskonalenia technik i umiejętności przy jednoczesnym zachowaniu tradycyjnego warsztatu pracy. Tymczasem, programy kształcenia zawodowego koncentrują się na aspekcie praktycznym. Brakuje oferty zajęć podnoszących kompetencje artystyczne rzemieślników.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie to szkolenie, którego celem jest podniesienie kompetencji artystycznych w grupie rzemieślników, czeladników oraz uczniów szkół zawodowych, a tym samym podniesienie ich konkurencyjności na rynku rzemiosła artystycznego. Program szkoleń jest komplementarny wobec podstawy programowej w zakresie nauczania w zawodach rzemieślniczych i został porównany z obowiązującymi standardami wymagań będącymi podstawą przeprowadzania egzaminów czeladniczych i mistrzowskich w zawodach rzemieślniczych. Treści szkolenia zostały podzielone na dwa bloki tematyczne: teoretyczny (152 godzin) i praktyczny. Pierwszy obejmuje kursy z historii sztuki i rzemiosła, kreację artystyczną, konserwację zabytków i ochronę dziedzictwa oraz przedsiębiorczość z elementami marketingu. Drugi blok szkolenia ma charakter praktyczny i obejmuje wizyty studyjne w izbach rzemieślniczych, pracowniach rzemieślniczych, muzeach, galeriach i pracowniach konserwatorskich oraz zajęcia plenerowe.
W wyniku udziału w szkoleniu uczestnicy zwiększą kompetencje artystyczne, rozwiną kreatywność oraz podniosą swoje kwalifikacje zawodowe. Szkolenie kończyć się będzie sesją z wykwalifikowanym doradcą zawodowym, który ustali ścieżkę kariery zawodowej każdego uczestnika sprofilowaną do jego potrzeb, aspiracji i umiejętności.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez kadrę szkół i placówek oświatowych prowadzących kształcenie w rzemiośle, uczniów i słuchaczy tych placówek, pracownie mistrzów, ochotnicze hufce pracy, Cech Rzemieślników Artystów.
Innowacyjność:
Program szkolenia „Akademia Rzemiosł Artystycznych” to jedno z pierwszych w Polsce tego typu rozwiązań, w których wprowadzono połączenie przedstawicieli różnych grup wiekowych jako uczestników szkoleń (mistrzowie i uczniowie), co ułatwia integrację międzypokoleniową środowiska rzemieślników-artystów. Atutem szkolenia jest również uwzględnienie kursu z przedsiębiorczości i marketingu. Zdobycie wiedzy na temat komunikacji z klientem, budowania oferty i marki, nowoczesnych technik marketingowych pomoże rzemieślnikom na lepsze prowadzenie działalności gospodarczej.
Skuteczność:
Zaproponowane rozwiązanie zostało poddane ewaluacji zewnętrznej. Korzyści dla uczestników szkolenia potwierdzają przykładowe wskaźniki. 54% respondentów w końcowej ankiecie oceniła całokształt szkolenia na ocenę 4 w skali 5-stopniowej. Podczas badania fokusowego, respondenci również wskazywali, że szkolenia takie na rynku są potrzebne. Zatem produkt można uznać za adekwatny w opinii uczestników programu.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Model modernizacji oferty kształcenia zawodowego w rzemiośle artystycznym pt. „Akademia Rzemiosł Artystycznych”;
- Ramowy program szkolenia;
- Proponowany plan zajęć w układzie czasowym;
- Sylabusy zajęć;
- Rekomendowana bibliografia do poszczególnych przedmiotów;
- Lista pozycji książkowych dostępnych w bibliotece Ogólnopolskiego Cechu Rzemieślników Artystów (OCRA);
- Rekomendowana lista miejsc, w których odbywać się będą wizyty studyjne i lekcje muzealne w ramach bloku 2 – zajęć praktycznych;
- Rekomendowana lista pracowni rzemieślniczych w których odbywać się będą wizyty studyjne w ramach bloku 2 – zajęć praktycznych.
- Miasto Stołeczne Warszawa
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany